Spor UNS i N1: Hoće li jedna presuda rešiti pitanje profesionalizma u novinarstvu

Na sajtu Udruženja novinara Srbije upravo se obećavajuće razgoreva još jedan spor među novinarima oko pitanja profesionalizma, a povodom jedne presude jednog švajcarskog suda, koju još nismo videli.

Kad je, i ako je, budemo videli znaće se ko je u ovom sporu veći pravni znalac i novinarski profesionalac, bez obzira na politička uverenja. I bez obzira što mogu biti na mestu ocene da povod spora nije vredan ovolike gužve. Ali, rodilo se, valja ga ljuljati.

Spor je iniciralo Udruženje novinara pošto je televizija N1 28. septembra 2020. godine objavila sledeću vest:

„Zbog svih neistina, koje se svakodnevno objavljuju u tabloidima i na pojedinim televizijama u Srbiji o suvlasniku United Grupe Draganu Šolaku, Šolak je tužio Pink International Company d.o.o, Radiodifuzno Preduzeće Studio B d.o.o, Insajder Tim d.o.o, koji je zvanični vlasnik tabloida Informera, i Dragana J. Vučićevića. Okružni sud u Cirihu doneo je presudu kojom je nepobitno utvrđeno da je došlo do povrede prava ličnosti Dragana Šolaka od strane tuženih medija“.

Udruženje novinara Srbije, prema navodima na sajtu www.uns.rs, pokušalo je da dođe do teksta ove presude u Junajted Grupi i u Okružnom sudu Švajcarske. Bez uspeha.

Udruženje je objavilo saopštenje u kome, između ostalog stoji:

„Udruženje novinara Srbije poziva novinare i urednike televizije N1 i Nova, kao i portala Nova.rs da se odupru pritisku vlasnika i da prestanu da svojim izveštavanjem drastično krše Kodeks novinara.

Kolege iz ovih medija podsećamo da je etičkim kodeksom propisano da ‘ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti’.

N1, Nova i Nova.rs prekršili su etička i profesionalna pravila izveštavajući o presudi ciriškog suda po tužbi Dragana Šolaka protiv Pinka, Informera i Studija B, kao i o informacijama koje je UNS objavio o tom sudskom postupku. Dragan Šolak je suvlasnik Junajted grupe u čijem su vlasništvu N1, Nova i Nova.rs.

N1 je krajem septembra vest o presudi objavio, a da tu presudu nije video, da bi naknadno izmenio vest navevši da je reč o ‘saopštenju Junajted Grupe’. Prema smernicama Saveta za štampu, onlajn mediji svaku izmenu u objavljenom tekstu moraju da naznače i da navedu šta je u originalnom članku izmenjeno. Kada je UNS zatražio presudu od Junajted grupe i Okružnog suda u Cirihu i objavio članak da su i Junajted Grupa i Okružni sud odbili da nam je dostave, mediji Junajted Grupe pokrenuli su kampanju protiv Udruženja, predsednika Vladimira Radomirovića i predsednice Suda časti Ljiljane Smajlović“.

Na ovaj poziv, Udruženju novinara Srbije otpisali su novinari N1, Nova S, NewsMax Adria i Nova.rs, pojedinačno se potpisujući pod odgovore.

U tim odgovorima se UNS optužuje da tako revnosno nije osuđivao klevete koje su tabloidi objavljivali o vlasniku Junajted Grupe, a predsednica Suda časti Ljiljana Smajlović se optužuje da stoji i iza predsednika UNS-a Vladimira Radomirovića i celog ovog UNS-ovog posla.

„N1 poziva UNS da prestane sa kampanjom neistina protiv N1 i da konačno počne da se bavi zaštitom onih medijskih radnika u Srbiji, koji zaista jesu pod velikim pritiscima i koji nesumnjivo dobijaju instrukcije ne samo vlasnika, nego i iz vrha vlasti i drugih centara političke moći“, saopštio na N1.

I Radomirović i Smajlovićeva su usred ovog spora dali izjave medijima u vlasništvu Junajted Grupe, koje je preneo sajt UNS-a.

„UNS štiti novinare i medijske radnike od pritisaka, napada i drugih okolnosti koje ih sprečavaju da svoj pisao obavljaju u punom kapacitetu, slobodno i profesionalno. Dragan Šolak nije nijedno od ta dva, naprotiv, on je vlasnik medija i, po Kodeksu novinara, urednici ne smeju da dozvole da se on meša u uređivačku politiku medija. Naročito ne bi smeo da zloupotrebljava medij za svoju ličnu dobit i promociju, na primer tražeći od vas da postavljate ovakva pitanja. Nije posao UNS-a da brani interese vlasnika medija, a nije ni vaš“, odgovorio je, izmedju ostalog, Radomirović na pitanja portala Nova.rs.

„U Kodeksu novinara postoji rečenica da je uređivačka politika samostalna i da ne mogu interesi gazde da diktiraju uređivačku politiku. Razočarana sam u N1 i Novu da nas nisu obavestili o tome da nisu imali uvid u presudu. Uvek je dozvoljeno objavljivanje saopštenja, ali red je da se kaže, bez obzira na gazdu, mi nismo imali uvid u presudu“, izjavila je Smajlovićeva za Novu S.

„Da li vi razumete da iz presude nismo saznali čak ni šta je u stvari presuda, kolika je novčana kazna dosuđena, ni to nam nije rečeno, ne znam zašto, ali u presudama je najvažnije da se vidi čime se sud rukovodio. Ovde Junajted grupa neće da pokaže presudu, ali želi da joj verujemo“, dodala je Smajlović.

Sa medijima u vlasništvu Junajted Grupe solidaridao se Resorni odbor Demokratske stranke za informisanje i Udruženje Novi 6. oktobar.

Demokrate su osudile „i reči i ton“ kojim se Udruženje novinara Srbije, po njihovim rečima, obrušilo na novinare i urednike televizije N1 i Nova, kao i internet portal Nova.rs.

„U tom tekstu praktično samo ponavljaju optužbe koje na račun pomenutih medija već godinama upućuje propagandna mašinerija Aleksandra Vučića. Time se UNS, po ko zna koji put praktično svrstao na stranu vladajućeg režima“, ocenila su demokrate.

„Mislili smo da je vreme političkih komesara u novinarstvu prošlo, ali napad rukovodstva UNS-a na svoje kolege samo zbog toga što drugačije misle i izveštavaju i nisu na liniji vlasti opominje da nismo izašli iz tog mračnog perioda“, ocenio je Vojin Rakić, predsednik Udruženja Novi 6. oktobar.

Raspravu je s politike na suštinu spora donekle vratio predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije Željko Bodrožić.

„Ja sam rekao da me čudi insistiranje kolega iz UNS-a na toj presudi, ona je samo jedna od stvari koje se nama dešavaju na medijskoj sceni. Ali, s druge strane, moramo da razumemo da smo mi đavolji advokati, novinari su tu da postavljaju negativna pitanja… i razumem sad ove iz UNS-a koji pitaju ‘gde je pečat'“,rekao je Bodrožić gostujući na N1

Ali je ipak dodao: „Ima mnogo razloga da se uputi takav javni poziv mnogim redakcijama pre nego N1“.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com